PlayStation Home

Jag läste på den officiella Playstation-bloggen att Sony lanserar Home imorgon. Spännande! Det ska bli kul att följa det. Men frågan är om det kommer att ge Sony den boost de behöver. Jag är själv ganska exalterad över Home och jag tycker det är en kul idé, men jag undrar om det kommer att vara en konkurrensfördel för Sony i konsolkriget. Ibland kan jag känna att Home är något som tillkommit från sälj/marknad hos Sony och inte från produktledning. Dvs, den har gjorts för att tjäna mer pengar per konsol, inte för att skapa en bättre produkt (och därmed sälja fler konsoler).

Ur sett säljperspektiv verkar Home trevligt, man kan sälja produktplaceringar (Diesel, Red Bull och flera andra är med från dag ett).  Men hur ser värdet ut för användarna? Det finns en del bra funktioner, matchmaking tillexempel.  Men fokus verkar vara på att träffa ”kompisar” (observera kompisar inom citationstecken) och inreda sitt hem. Jämför man med tjänster som erbjuder det idag på internet som Second Life och Habbo Hotel så blir två saker tydliga. Habbo Hotel är ett virtuellt jättedyrt dockhus med den intellektuella nivå man kan förvänta sig av 100 miljoner femtonåringar. Ja, jag har faktiskt testat Habbo Hotel (i mitt jobb!) och märkte snabbt att jag inte passar in bland ungdomar ens i den virtuella världen.

Second Life då? Jag har faktiskt testat det också.  Second Life tycker jag är en fantastisk idé! Second Life är i princip en direkt implementation av William Gibsons vision i Neuromancer och Linden Labs har gjort allting rätt. Man har inte samma begränsningar som i den fysiska världen (man kan till exempel flyga) vilket känns helt rätt, målet är ju ändå att skapa ett ”cyberspace”, inte en realistisk kopia av den verkliga världen. Men, Second Life har det lilla problemet att det är tråkigt. Det finns väldigt lite incitament att ”hänga” i Second Life om man inte har Second Life-kompisar som man kan chatta med, men ungefär där slutar det roliga.

Jag har svårt att tro att Playstation Home blir en succé. Det fyller inget behov helt enkelt. Det kommer att finnas en kärngrupp med användare som visar upp sig för varandra och har tid att spendera i Home. Övriga användare kommer snart att falla av och bara använda matchmaking-funktionerna. Av vad jag läst har Sony dock lagt in en del annat (trailers, småspel) som man kan göra i Home, vi får se om det räcker. Imorgon gäller det! Vi syns i Home imorrn.. (PSN id: niklas_a).

