Jag vet inte varför men av någon anledning finns det en tro att det finns en massa fantastiska mobiltjänster som bara väntar på att bli upptäckta. Ta till exempel den i övrigt jättebra föreningen Excitera från KTH, de arrangerar i år tävlingen Excitera Mobile Cup där studenter ska bygga den bästa mobilapplikationen. Telenor försöker också och har det senaste året gjort reklam för Telenor Mobilstart och trott att utvecklarna ska flockas och bygga nya innovativa applikationer som de och utvecklarna kan tjäna pengar på.

Jag var själv med i Excitera Mobile Cup ett år (och kom sist, men är inte bitter 🙂 ). Vinnaren var ett mobilspel. Jag har inget emot mobilspel men jag tycker det är väldigt talande. Eftersom jag själv jobbar i mobilbranschen så ser jag tydligt vilken typ av tjänster som är lyckade (ur ett tjäna pengar perspektiv): spel och ringsignaler.

Mobilbranschen måste komma från tanken att det finns en massa killerapps som bara väntar på att bli upptäckta, bara man gör det tillräckligt lätt för utvecklare att bygga dem.

Men iPhone då? App Store är ju så otroligt lyckat!! Well.. jag höll nästan på att bli motbevisad när iPhone kom – App Store är fantastiskt! Men den som tror att App Store står för innovation misstar sig. Den populäraste applikationen i kategorin underhållning är fortfarande iFart, ett program gör olika pruttljud när man trycker på en knapp. De populäraste programmen överlag är webbwidgets, spel och annat roligt, titta själva:
http://www.apple.com/webapps/index_top.html

Några gissningar om framtiden utifrån de här tankarna:

  • De populäraste applikationerna i Googles egna App Store och Nokias motsvarighet kommer att vara webbwidgets och spel.
  • Likaså, vinnaren i Excitera Mobile Cup kommer att vara i kategorin nöje eller en webbwidget (dvs en applikation som kör att du kommer åt vanliga webbsidor på ett smidigt sätt i mobilen). Tävlingen kommer inte att leda till att några innovativa program.
